Держбюджет 2020: порівняльний аналіз цифр, починаючи з 2013 року

Сьогодні, 6 листопада, повідомляється, що за 2013-2020 роки відбулося триразове гривневе зростання доходів і видатків бюджету України.
При цьому зростання в доларах де-факто був відсутній через девальвацію гривні трохи більше, ніж в три рази (8 грн за 1 долар в 2013р., 25 грн за 1 долар в жовтні 2019 р.). Завдяки зазначеного розрахунку зростання доходів і видатків бюджету, ми можемо підрахувати пріоритети урядів України часів президентів Януковича, Порошенко і Зеленського, пишуть Максим Семенов і Руслан Бортник для Українського інституту аналізу та менеджменту політики.
За вказаним посиланням також знаходиться порівнювальна таблиця бюджетів країни.
Зокрема, в соціальній сфері. Так, при офіційній інфляції в більш ніж 100% за вказаний період, прожитковий мінімум зріс на 197%, а мінімальна пенсія — на 201%, тобто ріст де-факто відсутній. Мінімальна зарплата за вказаний період зросла на 401%, однак з урахуванням інфляції вона фактично просто індексувалася і якісного зростання не відбулося.
При аналізі зростання інфляції і зарплат також варто враховувати популярну практику, особливо у бюджетній сфері та регіонах, коли при підвищенні урядом мінімальної зарплати бюджетників переводять на 0,75 і 0,5 ставки, зберігаючи їх мінімальну зарплату незмінною протягом довгих років. Також варто враховувати, що розрахунок інфляції відбувається, по-перше, Держстатом, що створює умови для маніпуляції статистикою, і, по-друге, враховує зростання всіх товарів і послуг. Водночас зростання за окремими категоріями товарів і послуг, в першу чергу, продуктів харчування і послуг ЖКГ склало не 100% за шість років, а в кілька разів більше, що безпосередньо відбивається на добробуті найбідніших верств українського суспільства.
Що стосується зростання витрат на органи виконавчої влади, а також окремі сфери економіки, ми виділяємо наступних чемпіонів, зростання витрат яких дорівнює або перевищив триразовий гривневий зростання доходів українського бюджету. Це Міністерство культури, молоді та спорту (+1275%, стався через злиття декількох міністерств і акумуляції їх бюджетів в одному відомстві), МЗС (+427% щодо 2013р.), Мінсоцполітики (+328%), Адміністрація (Офіс) президента (+323%).
Оскільки зростання Мінкульту не в повній мірі релевантний для нашого матеріалу, сконцентруємося на трьох лідерах. Мінсоцполітики очевидно фінансується вище рівня доходів бюджету з тієї причини, що державі необхідно зберігати мінімальну соціальну стабільність. Тому ключовими точками зростання залишаються АП (ВП) і МЗС, тобто фактично центральний орган виконавчої влади (особливо це проявляється при президентові Зеленском), а також зовнішньополітичне відомство, на тлі конфлікту з РФ, активизировавшее свої контакти із Заходом в рамках вибудовування політики проти Росії, так і в рамках реалізації курсу на вступ до ЄС і НАТО.
Варто обмовитися, що особняком стоять "відомства війни", як Міноборони, МВС, РНБО, СБУ. З урахуванням триваючого конфлікту на південному сході України, фінансування силових відомств зростає незалежно від того, хто саме керує країною.
При цьому в більшості сфер ми спостерігаємо зниження держвитрат щодо трикратного зростання доходів бюджету: Мінжкг (47%), Мінфін (+49%), Міненергетики та вугільної промисловості (+86%), Моз (+175%), Міносвіти і науки (+180%), Апарат Верховної Ради (+210% від 2013р.), Минэкономикиагрополитики (+256%), Мінінфраструктури (+260%), Мін'юст (+265%). Тобто, витрати на Міністерство енергетики та вугільної промисловості в 2020 році навіть не досягнуто рівня 2013 року, з урахуванням триразового зростання доходів бюджету і 100%-інфляції. Очевидно, що в цій сфері держава не бачить для себе особливих перспектив.
Особливий інтерес також представляють відмінності між проектами бюджету в першому і другому читаннях, оскільки саме проект бюджету другого читання переписується згідно із запитами найбільш сильних груп і відомств, само собою, за рахунок слабших. Відмінності проектів бюджету в першому і другому читаннях є найбільш точним маркером пріоритетів держави.
Так, лідером по зростанню бюджетних коштів у другому читанні щодо першого стали, по-перше, «відомства війни»: СБУ (126%), ГУР (125%), СЗР (115%), Міноборони (114,6%) і МВС (110,8%); і, по-друге, «ресурсні», коррупційноміські відомства: Мінінфраструктури (125,6%) і Міненергетики (118,5%). Окремо варто відзначити зростання виділених коштів на Міністерство молоді та спорту (125%). При цьому лідерами скорочення витрат стала економіка і соціальна сфера: Мінагрополітики (80,2%), Мінжкг (88,8%) і Моз (90,8%).
Є ще одна велика проблема - презентація і текст бюджету на сайті ВР різняться в цифрах на мільярди гривень. Чи це помилки гуманітаріїв, то спроба прикрасити дійсність - покаже тільки текст Закону України «Про Державний Бюджет на 2020 рік», після його прийняття)).
Взагалі, аналізуючи бюджет України на 2020 рік і зіставляючи його з бюджетом на 2013 рік, що чітко видно пріоритети нового уряду: це оборона, а також інфраструктура та сільське господарство, що може розглядатися в межах одного циклу: створення умов, доріг, портів і т. д. для експорту продукції сільського господарства країни.
В.о. Голови Державної податкової служби України Леся Карнаух взяла участь у відкритому діалозі з представниками бізнесу Київської області. До заходу долучилося також керівництво Головного управління ДПС у Київській області.
Україна потребує значної міжнародної підтримки - щодо 2026 року, то йдеться про понад 40 мільярдів доларів. Про це заявив прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час 14-го засідання керівного комітету платформи в межах URC-2025.
Після публікації на сайті «Наші гроші» щодо вартості будівельного піску, що використовується на будівництві Подільсько-Воскресенського мосту, у компанії Autostrada спростовують звинувачення у завищенні цін і наводять чіткі аргументи. Інформацію надано власником компанії Максимом Шкілем.
Державна податкова служба України завершила перше півріччя 2025 року з перевиконанням плану надходжень до держбюджету на 60,8 млрд грн. У червні лише понадпланові надходження склали +9 млрд грн, що забезпечило загальне виконання бюджету на рівні 107,7%.
Міністр фінансів США Скотт Бессент заявив, що українська економіка через 20 років може випередити російську. Це можливо за кількох умов. Про це він сказав під час слухань у Конгресі.
Надійність та довговічність інфраструктурних об’єктів неможливі без ретельного контролю якості на кожному етапі будівництва. Саме тому компанія Autostrada запустила масштабну цифрову ініціативу — проєкт «Прозора лабораторія», який об’єднує всі елементи внутрішнього лабораторного контролю в єдину технологічну екосистему.
Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко провів робочу зустріч із Головою Федеральної державної служби фінансів Бельгії Філіпом Ван де Вельде. Переговори відбулися у контексті підготовки до скринінгу Європейською комісією за розділом «Оподаткування» в межах процесу євроінтеграції України.
Станом на початок 2025 року, втрати сільського господарства внаслідок широкомасштабної збройної агресії РФ та тимчасової окупації її території склали $11,2 млрд. Про це повідомив завідувач відділу інвестиційного забезпечення ННЦ Інститут аграрної економіки Олександр Захарчук.
Державна податкова служба України впроваджує системні заходи для детінізації економіки, зокрема у сфері розрахункових операцій та офіційного оформлення трудових відносин. Про це повідомив Голова ДПС Руслан Кравченко.
У січні–травні 2025 року надходження з акцизного податку до загального фонду державного бюджету України склали 69,7 млрд грн. Це на 48,7% більше, ніж за аналогічний період 2024 року, коли сума становила 46,9 млрд грн. Про це повідомив Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко.
В.о. Голови Державної податкової служби України Леся Карнаух взяла участь у відкритому діалозі з представниками бізнесу Київської області. До заходу долучилося також керівництво Головного управління ДПС у Київській області.
Україна потребує значної міжнародної підтримки - щодо 2026 року, то йдеться про понад 40 мільярдів доларів. Про це заявив прем’єр-міністр Денис Шмигаль під час 14-го засідання керівного комітету платформи в межах URC-2025.
Після публікації на сайті «Наші гроші» щодо вартості будівельного піску, що використовується на будівництві Подільсько-Воскресенського мосту, у компанії Autostrada спростовують звинувачення у завищенні цін і наводять чіткі аргументи. Інформацію надано власником компанії Максимом Шкілем.
Державна податкова служба України завершила перше півріччя 2025 року з перевиконанням плану надходжень до держбюджету на 60,8 млрд грн. У червні лише понадпланові надходження склали +9 млрд грн, що забезпечило загальне виконання бюджету на рівні 107,7%.