Після пандемії COVID-19 світ чекає дефіцит і дорожнеча - Фукс
До свого завершення підходить вже другий рік пандемії коронавірусної хвороби COVID-19. Світове споживче співтовариство хоч і пристосувалося якось "виживати" в умовах заборон, обмежень, подорожчання товарів і послуг, а також навіть деякого дефіциту, однак йому зараз належить зіткнутися з новою, але очікуваної проблемою, що виникла через збій у логістичному ланцюжку.
Через порушення поставок споживачів по всьому світу чекають порожні полиці магазинів, а також рекордне подорожчання. За два роки уряди так і не змогли досягти спільних домовленостей щодо відновлення економік від наслідків пандемії. "Реанімація" відбувається нерівно, з різним успіхом, і це заважає приведення правил, за якими працює інфраструктура і логістика, до якихось єдиних, загальнозрозумілих і обов'язкових для виконання всім учасникам ринку, вимогам, пише для "Цензора" бізнесмен і меценат Павло Фукс.
Через спалахи захворюваності все ще закривають підприємства. Іноді це призводить до фатальних наслідків. Наприклад, в порту Нінбо - найзавантаженішому порту Китаю - в серпні у одного із співробітників виявили COVID-19. Роботу одного з терміналів зупинили. Це рішення призвело до того, що більше тижня в черзі перебувало понад 50 контейнеровозів
Аналогічна ситуація сталася в кінці вересня в Лос-Анджелесі. Тільки через порт Лонг-Біч у минулому році пройшли рекордні 8,1 млн контейнерів. Цього року очікують до 9 млн контейнерів - черговий рекордний показник за 110 років роботи. Станом на кінець вересня в черзі стояли більше 70 судів. Причиною затримок і простоїв там стала нестача вантажівок і водіїв - обробляти вантажі, число яких тільки зростало протягом останнього року, не встигають. Багато портів тепер перейшли на цілодобовий режим роботи. Але затримки вантажів відбуваються і на залізницях. У тому ж Лос-Анджелесі колапс спостерігався на одному із залізничних маршрутів, що відходить від порту. Ситуація раптово загострилася цього літа. Звичайний 3,5-денний цикл навантаження контейнерів тепер займає 17 днів. Для нормальної роботи порту необхідно збільшити кількість шасі для контейнерів з 1 до 6 тисяч і найняти неймовірну кількість нових поїзних бригад.
Завантаженість портів спостерігається і в Азії, і в Європі, і в США. Це серйозно вплинуло на послуги перевізників - і на їх вартість, і на терміни доставок. Наприклад, за перевезення 40-футового контейнера з Китаю в Європу в серпні просили 14 тисяч доларів - в 10 разів більше за звичайну ціну. З Китаю на Західне узбережжя США вартість доставки в жовтні становила 11 тисяч доларів замість звичних 2 тисяч доларів. Доставка такого ж контейнера з Китаю в Одесу тепер коливається від 10 до 15 тисяч доларів. Раніше було 2-4 тисячі. І це - на тлі затримок на всіх етапах і гострої нестачі контейнерів.
Для спортивного гіганта Nike час доставки з Азії в Північну Америку збільшився удвоє. До пандемії це займало 40 днів, сьогодні - 80. Через локальні обмеження у В'єтнамі та Індонезії компанія пропустила близько 10 робочих тижнів. Взуттєві фабрики у В'єтнамі досі закриті, пише Фукс.
Для вже вироблених товарів не вистачає контейнерів, не вистачає і робочих для їх транспортування. Як результат - Nike не виправдала очікувань аналітиків щодо виручки в минулому кварталі, ціна акцій падає. При цьому споживчий попит, як кажуть в компанії, "високий, як ніколи", але можливостей повністю задовольнити його у Nike просто немає. Компанія попереджає про прийдешнє дефіциті взуття, і ситуація не зміниться ні до новорічних свят, ні до весни. З аналогічними заявами виступив меблевий гігант IKEA. Про можливий світовий дефіцит іграшок попереджали ще влітку.
Одна з ключових причин збоїв поставок - масова нестача водіїв вантажного транспорту. Так у Великобританії, де не вистачає близько 100 тисяч кваліфікованих водіїв, дефіцитним товаром стало паливо. Чекаючи дефіциту, британці почали скуповувати його на заправках, повністю спустошивши їх за лічені дні. Щоб поповнити запаси і врегулювати ситуацію, владі довелося залучати військових. Це одночасний наслідок Brexit і пандемії. Своїх водіїв в країні не навчили і не сертифікували через локдаун, а іноземні поїхали в ЄС після Brexit і не повернулися з тієї ж причини.
До такої ж ситуації готувалася і Німеччина. Федеральна асоціація вантажного транспорту і логістики розглядала минулого місяця можливість залучати водіїв з України та Білорусі. Судноплавні компанії очікують продовження глобальної кризи. Аналітики Moody's попереджають, що ситуація найближчим часом буде тільки збільшуватися, перш ніж врешті-решт покращиться.
Криза поставок роздуває ціни для споживачів і уповільнює відновлення світової економіки. Яскравий приклад - ситуація з беконом в США. Внутрішній ланцюжок поставки свинини в країні паралізувало ще на початку пандемії. У паніці американці купували морозильні камери і набивали їх м'ясом з прилавків супермаркетів. М'ясокомбінати тим часом зупиняли роботу через спалахи коронавирусу, а фермери зменшували чисельність стада, боячись випередити попит. В результаті - виробництво свинини скоротилося на близько 2% в цьому році.
На тлі проблем з поставками і тиску інфляції свинина в країні за останній рік подорожчала на 7%. При цьому бекон - на колосальні 28%. Вартість кормів, вантажів і робочої сили через пандемію також збільшилася. Проблеми з ланцюжком поставок вдарять по гаманцю споживачів з новою силою під час свят. Аналітики прогнозують зростання цін в середньому на 20%.
В Україні інфляція побила трирічний рекорд - 11% в річному вимірі. Вже значно подорожчали продукти. Тільки у вересні зростання цін - в середньому на 1,2%. Для деяких позицій, таких як соняшникова олія і цибулю, зростання склало більше 60%. На тлі пандемії експерти очікують подорожчання і товарів з Китаю - на рівні 10%, зазначає Павло Фукс.
Очікується зростання цін і на автомобілі - на рівні 10-15%. Причина - їх дефіцит. Нові закінчуються в автосалонах і на складах, а виробництво скоротилося на тлі пандемії.
Багато країн як і раніше відчувають труднощі з доступом до вакцин, інші стикаються з провалами вакцинального кампанії при наявності вакцин. В Україні сьогодні вакциновано лише 15,6% населення. Це набагато менше, ніж в США (56%) і країнах Європи (Франція та Італія - 69%, Німеччина - 64%).
Обсяг світового ВВП до вересня перевищив рівень до пандемії. Але в країнах з низькими темпами вакцинації відставання від докризових показників як за обсягом ВВП, так і по зайнятості населення зберігається.
Це, поряд з глобальними збоями в ланцюжках поставок, відбилося в звіті МВФ. Кредитор тепер прогнозує зростання світової економіки в поточному році на рівні 5,9% замість 6%, про які повідомляли раніше. Істотно гірше став прогноз для США - 6% зростання замість раніше прогнозованих 7%.
Для України прогноз також погіршився - очікують 3,5-відсоткове зростання ВВП замість зростання на 4%. Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) також погіршила прогнози. Її експерти очікують, що зростання світової економіки буде на рівні 5,7% замість 5,8%.
Економічні гіганти - Китай і США - як і прогнозували, давно досягли рівня ВВП на душу населення, яким він був до початку пандемії. Але більшість країн, за прогнозами ОЕСР, повинні "одужати" тільки до кінця 2022 року. Для деяких цей процес займе роки. Наприклад, Аргентині прогнозують відновлення до допандеміческого рівня до 2026 року, Саудівської Аравії - до першого кварталу 2024 року.
Україна експерти прогнозували відновлення втраченого через пандемію потенціалу через два-три роки. Звичайно, перш за все ми переживаємо кризу в галузі охорони здоров'я. Саме тому багато експертів і уряд виступають за напрямок більшої кількості грошей на інфраструктуру охорони здоров'я, профілактичні дослідження хвороб, інформаційні кампанії. Очевидно, що сьогодні - це єдиний шлях до того, щоб повернутися до стабільної роботи і запобігти непотрібним людським жертвам в майбутньому. Але наша відповідь на цю пандемію повинна враховувати і більш широку картину.
Виклики, з якими ми зіткнулися, показали: нам потрібні стабільні і стійкі системи, здатні передбачити кризу (будь то нова пандемія чи глобальне потепління) і спростити адаптацію до нових умов. Пандемія робить прихильність принципам сталого розвитку вирішальним фактором для бізнесу. І це вносить свою частку в боротьбу з екологічною кризою. Сталий розвиток неможливий при нераціональному використанні ресурсів, що приводить до кліматичних змін. Це загроза, порівняна з пандемією.
За оцінками ООН, потепління несе загрозу втрати житла для 280 млн осіб по всьому світу - через підвищення рівня океану. Уже зараз близько 37% летальних випадків асоційовані з потеплінням. За оцінками експертів, в окремих регіонах, таких як Еквадор або Колумбія, асоційованих випадків - до 76%, в Південно-Східній Азії - 48-61%. В Афінах через потепління щороку помирають 189 осіб.
Неможливий сталий розвиток і при використанні низькооплачуваної, рабської праці. Дешеве і неекологічне виробництво, сконцентроване в країнах Азії, перестає бути привабливим для споживачів. Попит на продукцію місцевого виробництва зростає по всьому світу і, як очікується, буде рости і далі. Опитування показують, що в окремих країнах споживачі в найближчі півроку планують купувати товари саме у місцевих і незалежних роздрібних продавців.
Непривабливий такий підхід і для бізнесу. В умовах кризи COVID-19 така стратегія показала себе як нестабільна і неконтрольована. Тому тепер ми бачимо, як багато європейських і американських компаній повертають або переносять виробництво на свої континенти.
Завдяки нещодавній доповіді Міжурядової групи експертів зі зміни клімату, компанії все більше усвідомлюють свій вуглецевий слід. Багато з них протягом останнього року оголосили, що будуть прагнути до нульових викидів вуглецю. Важливо, щоб це були не порожні обіцянки, а реальні стратегії. Тим більше, що "зелені" проекти, спрямовані на перехід до чистої енергії, можуть виграти на тлі зниження процентних ставок і високого рівня безробіття, пов'язаних з пандемією, резюмує бізнесмен і меценат Павло Фукс.
Раніше бізнесмен Павло Фукс поділився п'ятьма ключовими трендами для розвитку підприємництва. Також він розповів, як Facebook і Instagram завдають шкоди психічному здоров'ю.
Перший віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказав, що Дональд Трамп, обраний президент США, оголосив про висунення чотирьох кандидатів на ключові посади в Пентагоні. До списку увійшли бізнесмени, політики та представники його попередньої адміністрації.
Перший віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказав, що Дональд Трамп, обраний президент США, оголосив про висунення чотирьох кандидатів на ключові посади в Пентагоні. До списку увійшли бізнесмени, політики та представники його попередньої адміністрації.
Лідер іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказав, що після тижня політичних потрясінь законодавці США схвалили двопартійне законодавство.
Лідер іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказав, що після тижня політичних потрясінь законодавці США схвалили двопартійне законодавство.
Віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказує, що Володимир Путін хоче зустрітися з Дональдом Трампом, сподіваючись виглядати рівним лідером на світовій арені. Однак за ілюзією сили ховається автократ, чий вплив тримається на маніпуляціях і залякуванні, а не на реальному світовому авторитеті.
Перший віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказує, що федеральний уряд США наблизився до закриття у четвер, після того як Палата представників відхилила новий план спікера Майка Джонсона щодо продовження фінансування.
Перший віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказує, що федеральний уряд США наблизився до закриття у четвер, після того як Палата представників відхилила новий план спікера Майка Джонсона щодо продовження фінансування.
Віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказує, що майбутнє спікера Палати представників США Майка Джонсона опинилося під питанням після того, як його ж однопартійці-республіканці, під впливом Дональда Трампа та Ілона Маска, відмовилися підтримати план тимчасового фінансування уряду.
Віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказує, що майбутнє спікера Палати представників США Майка Джонсона опинилося під питанням після того, як його ж однопартійці-республіканці, під впливом Дональда Трампа та Ілона Маска, відмовилися підтримати план тимчасового фінансування уряду.
Перший віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказав, що Дональд Трамп, обраний президент США, оголосив про висунення чотирьох кандидатів на ключові посади в Пентагоні. До списку увійшли бізнесмени, політики та представники його попередньої адміністрації.
Перший віце-президент іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказав, що Дональд Трамп, обраний президент США, оголосив про висунення чотирьох кандидатів на ключові посади в Пентагоні. До списку увійшли бізнесмени, політики та представники його попередньої адміністрації.
Лідер іранської опозиції у Вашингтоні (NIC) Алі Реза Резазаде вказав, що після тижня політичних потрясінь законодавці США схвалили двопартійне законодавство.