Українські вибори для окупованих Криму та Донбасу,– експерти пояснили аналогічний досвід Молдови та Грузії
Проблему окупованих територій, крім України, мають Молдова у Придністров'ї й Грузія з Абхазією та Південною Осетією. Як в цих країнах організують вибори для своїх громадян з непідконтрольних територій, та чим корисний такий досвід для нашої держави?
"Навіть в розвинених демократіях під час виборів трапляються маніпуляції. Ми це бачили під час виборів президента США у 2016 та під час референдуму про Brexit у Британії того ж року. Україна, Молдова та Грузія лише починають свій шлях до демократії й мають справу з російською агресією на непідконтрольних територіях. Тому часто піднімається питання, яким чином з вигодою для України залучати до виборчого процесу мешканців тимчасово окупованих територій Криму та Донбасу, а також переміщених осіб. Варіант проведення виборів на окупованих територіях не є реалістичним. Такого досвіду немає у Грузії та Молдови. А ось залучення громадян, котрі опинилися на непідконтрольних територіях, у цих країнах відбувається", – зазначив координатор проєктів та науковий співробітник Фонду Конрада Аденауера Олексій Лезнов.
Дослідження "Виборчий процес для окупованого Криму та Донбасу: як Україні врахувати досвід Молдови та Грузії" відбулося за сприяння Фонду Конрада Аденауера, авторами документу стали Сергій Сидоренко, Юрій Панченко та Наталя Іщенко з "Європейської правди".
Молдова
Так, у листопаді відбувалися два тури президентських виборів у Молдові. Зареєстровано близько 3 мільйонів виборців, з них 8-10% мешкають у Придністров'ї – це окупована територія. Відповідно протягом усього часу незалежності країни відбувалася дискусія, наскільки ці люди можуть брати участь у виборах до молдавських органів влади. До недавнього часу мешканці окупованого регіону голосували вкрай неактивно. Проте від 2016 року участь у волевиявленні цих громадян стало радикально помітнішою. Тоді ж був обраний проросійський президент Ігор Додон.
Цього року Придністров'я теж надало близько 30 тисяч голосів, що доволі багато для Молдови (майже 2% від усіх громадян, котрі проголосували). Коли б відрив між двома кандидатами був невеликим, то голоси мешканців окупованих територій ставали вирішальними. В Кишиневі ці загрози добре розуміють. У нас виборці з непідконтрольних Криму та Донбасу теоретично можуть зареєструватися або в електронний спосіб або особисто в окружній територіальній комісії на прифронтовій території та проголосувати на дільниці, яку самі собі обрали. У Молдові ж останніми роками відкривають окремі спеціальні дільниці на лінії розмежування. Відповідно у день виборів десятки тисяч людей переходять на вільну територію Молдови, щоб проголосувати. Оскільки цей процес почався в країні відносно недавно, то досі триває дискусія, наскільки інформованим є голос таких людей, чи голосують вони вільно, чи не виконують волю окупаційної адміністрації. На відміну від України та Грузії, у Молдові майже відсутні внутрішньо переміщені особи – під час бойових дій масової міграції населення не було.
Грузія
Вибори до парламенту Грузії у жовтні цього року виявилися непоказовими внаслідок пандемії COVID-19. Так, кордони самопроголошених республік були закриті, й мешканці Абхазії та Південної Осетії не мали можливості проголосувати на грузинських виборах. Втім, у попередні роки мешканці окупованих територій голосували. У Грузії волевиявлення всіх громадян відбуваються на загальних підставах, на відміну від Молдови, де на виборах депутатів для мешканців Придністров'я створені окремі одномандатні округи – тому цінність голосу таких виборців є вищою під час парламентських перегонів, ніж при обранні президента.
Крім того, люди з окупованих територій, котрі зберегли грузинські паспорти, як правило, є етнічними грузинами. Навіть, зважаючи на те, що таких виборців небагато, у суспільстві точаться дискусії навколо маніпуляцій влади їхніми голосами. Опозиція постійно звинувачує офіційний Тбілісі у таємних перемовинах влади з окупаційними адміністраціями з метою організувати підвіз людей на вибори. Експерти вважають, що і в Україні так само будуть говорити, навіть якщо виборців з окупованої частини Донбасу та Криму буде небагато.
Висновки для України
Головний висновок дослідження – Україна обов’язково зіткнеться з великими проблемами у організації виборів для громадян з непідконтрольних територій. Сьогодні це явище не є масовим, проте громадян з українськими паспортами залишилося у Криму та ОРДЛО дуже багато. Ці люди мають право голосувати, а Україна, згідно з законодавством, не може цього заперечити. Забезпечити проїзд до дільниць або створити окремі дільниці, як у Молдові, не важко, але при цьому виникає багато ризиків.
По-перше, мешканці непідконтрольних територій опиняються у нерівноправних умовах з іншими громадянами країни. Щоб вибори були демократичні, люди повинні мати можливість не лише вільно проголосувати на дільниці, але й мати вільний доступ до матеріалів усіх учасників виборчого процесу. Мають бути забезпечені політичний плюралізм, свобода слова, безпосередня агітація з боку усіх політсил. Проте на окупованих територіях ані в Грузії, ані в Молдові такого не відбувається.
Друга проблема – контроль над маніпуляціями. На непідконтрольних територіях не діють конституційні органи країни-жертви російської агресії, зокрема, правоохоронці. Тобто неможливо проконтролювати процес збору та переїзду людей. Наприклад, у Молдові постійно розповідають про підкуп виборців у Придністров'ї. Проте до кінця розслідувати такі випадки неможливо, бо молдавська поліція не може проводити слідчі дії на окупованій території.
Нарешті, існує проблема безпеки. Так, у Молдові під час виборів президента відбувся конфлікт між молдавськими активістами та виборцями з Придністров'я. Правоохоронці швидко придушили безлад ще на початку його виникнення. Проте в умовах війни на Донбасі, коли конфлікт не такий давній та заморожений, як протистояння Тирасполя та Кишиневу, проблема безпеки стає однією з найголовніших. Крім того, як показує досвід Молдови, спочатку голосувати на підконтрольну територію їздили одиниці виборців. При цьому у Придністров'ї на них тоді чинили шалений тиск. Так само може статися й в Україні.
Словацький прем'єр Роберт Фіцо зробив заяву після свого візиту до російського диктатора Володимира Путіна в Москву. За його словами, візит став відповіддю на небажання України продовжувати транзит російського газу в Європу.
Найвищою гарантією безпеки України стало б членство в Північноатлантичному Альянсі. Це може статися після припинення бойових дій.
Президент РФ Володимир Путін заявив, що Міноборони Росії мало різні думки щодо розробки комплексу ракет "Орєшнік", а особисто він підтримав випробування цієї ракети "у бойових умовах". Про це він сказав у коментарі російському пропагандисту Павлу Зарубіну.
Польща готова збивати російські ракети, однак це станеться лише за однією умови. Про це заявив міністр національної оборони країни Владислав Косіняк-Камиш в інтерв’ю "Голосу Америки".
Обраний президент США Дональд Трамп заявив, що закінчить війну Росії проти України. Ба більше, він стверждує, що не допустить Третю світову.
Президент Володимир Зеленський заявив, що головування Польщі та Данії в Раді Євросоюзу у 2025 році мають стати історичними для України.
Обраний президент США Дональд Трамп заявив, що російський лідер Володимир Путін очікує "якнайшвидше" зустрічі з ним. Про це вінповідомив на AmericaFest.
Президент Володимир Зеленський заявив про необхідність зробити все, щоб 2025 рік став для України роком справедливого миру. Відповідну заяву глава держави зробив у Telegram в День дипломата.
Путін пригрозив "ударом у відповідь" за атаку дронів по Казані, де знаходиться пороховий завод. Заяву із погрозою "багаторазово сильнішої відповіді" очільник Кремля зробив 22 грудня.
Експерти Міжнародного валютного фонду оновили негативний прогноз для України, враховуючи можливе продовження війни на більш тривалий період. Війна може тривати до середини 2026 року, йдеться в опублікованому аналізі МВФ.
Словацький прем'єр Роберт Фіцо зробив заяву після свого візиту до російського диктатора Володимира Путіна в Москву. За його словами, візит став відповіддю на небажання України продовжувати транзит російського газу в Європу.
Найвищою гарантією безпеки України стало б членство в Північноатлантичному Альянсі. Це може статися після припинення бойових дій.
Президент РФ Володимир Путін заявив, що Міноборони Росії мало різні думки щодо розробки комплексу ракет "Орєшнік", а особисто він підтримав випробування цієї ракети "у бойових умовах". Про це він сказав у коментарі російському пропагандисту Павлу Зарубіну.
Польща готова збивати російські ракети, однак це станеться лише за однією умови. Про це заявив міністр національної оборони країни Владислав Косіняк-Камиш в інтерв’ю "Голосу Америки".